13. Dezember 2016 - Friedrich Geiger (Hamburg)

Hitler und Parsifal

Über "Parsifal" (Uraufführung 1882) soll Adolf Hitler schon 1923 gesagt haben, er wolle sich daraus seine "Religion" bauen. Die durchaus widersprüchlichen Bezüge zwischen der NS-Ideologie und Richard Wagners letztem Musikdrama sind seither immer wieder diskutiert worden. In dem Vortrag soll auf Grundlage der einschlägigen Quellen ein (vorläufiges) Resümee gezogen werden.

Prof. Dr. Friedrich Geiger studierte Musik, Historische und Systematische Musikwissenschaft sowie Lateinische Philologie in München und Hamburg, wo er 1997 mit einer Arbiet über Wladimir Vogel promovierte. 1997 bis 2002 leitete er das Forschungs- und Informationszentrum für verfemte Musik am Dresdner Zentrum für zeitgenössische Musik. Daneben erhielt er Lehraufträge an den Musikwissenschaftlichen Instituten der TU Dresden und der Universität Hamburg. Dort habiliterte er sich 2003 mit einer Studie über die Verfolgung von Komponisten unter Hitler und Stalin. 2003 bis 2007 arbeitete er als Wissenschaftlicher Mitarbeiter und Lehrbeauftragter am Musikwissenschaftlichen Seminar der Freien Unviersität Berlin im DFG-Sonderforschungsbereich Ästhetische Erfahrung im Zeichen der Entgrenzung der Künste. Seit Sommersemester 2007 ist er Professor für Historische Musikwissenschaft an der Universität Hamburg.

15. November 2016 - Charles M. Atkinson (Columbus)

Between harmonika and grammatica: The Beginnings of Musical Analysis in the West

As any musician knows, the analysis of music is one of the most important and rewarding aspects of our discipline.  In the tradition of western music, musical analysis has its first innings during the Carolingian period, in the works of writers such as Aurelian of Réôme, and the authors of the Musica and Scolica enchiriadis.  The foundations upon which these and later authors could base their work were the disciplines of harmonics and grammar, both with roots in Greek antiquity.  The primary goal of much early analysis was a practical one: determining the most salient intrinsic features of a given chant that would allow it to be classified and performed in the most efficient way possible.  After first considering the "tools" that were available to Carolingian musicians to analyze and classify plainchant, this lecture will track the process of analysis from its beginnings in the tonaries and theoretical works of the ninth century through the first "formal" analyses of specific chants in works such as Ecce modorum, earlier attributed to Hucbald, Guido´s Micrologus and its commentaries, and John Cotto´s De musica cum tonario.

Prof. Charles M. Atkinson, University Distinguished Professor and Arts and Humanities Distinguished Professor of Music at The Ohio State University in Columbus, is a musicologist specializing in the music and music theory of Greek Antiquity and the Latin Middle Ages. His teaching interests also encompass Viennese Classicism, American jazz, and the music of the twentieth century. A former DAAD, NEH, and Alexander von Humboldt Fellow, Atkinson has received numerous scholarly awards, including the Alfred Einstein and Otto Kinkeldey Awards of the American Musicological Society, the Van Courtlandt Elliot Prize and the Charles Homer Haskins Medal of the Medieval Academy of America, and The Ohio State University Distinguished Scholar and Distinguished Lecturer Awards. He served as president of the American Musicological Society, 2007-2008. Atkinson received his BFA from the University of New Mexico (1963), MM from The University of Michigan (1965), and PhD from the University of North Carolina (1975). He also studied at the Juilliard School and at the Universität Erlangen-Nürnberg, Germany, as a DAAD Fellow.  For further information, see the website of the Ohio State University School of Music: https://music.osu.edu/people/atkinson.5

Der Vortrag wird auf Englisch stattfinden und ist eine Kooperation mit der SMG, der Schweizerischen Musikforschenden Gesellschaft.